tisdag, december 29, 2009

Mordkondis

Solen gick upp så fint i dag när jag åkte med tåget från Malmö tidigt på morgonen till Ystad för att jobba och rapportera från ett av årets sorgligaste rättsfall, en mordrättegång.

Lyssnade på Kent i ipoden, senaste plattan förstås, som är så sorgligt vacker och fin. VFS (Din vän pessimisten) bröt fram så fint samtidigt som solen gick upp över de iskalla sydskånska åkrarna utanför Skånetrafikens smutsiga fönster...

Efter direktrapporteringarna från rättegången gick jag och satte mig och skrev klart hela artikeln på Fridolfs konditori. Där var jättefint och mysigt. Åt en sillmacka och drack kaffe vid datorn. En kollega från Ystads Allehanda hade rekommenderat stället för mig. Han sa också att kondiset, förutom att det är en liten pärla, är känt från Wallander-filmerna.

Kändes lite bisarrt att sitta just där och skriva om... mord... hmm...

Vid ett av borden bredvid satt några lokala boys och pratade om tatueringar och thailändska sexiga flickvänner... Hur man behåller och sätter dom på rätt plats bäst. Vilket som gällde vilket orkade jag inte riktigt sätta mig in i...

Skrev klart och tog en påtår kaffe med mig ut i vinterkylan och gick till tåget.

Kallt kaffe.

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Verkar mysigt ändå, trots otäcka mordfallet. Fina bilder :-)
Men vilka läskiga "local boys". Usch!!!

åsa sa...

Skylten till Fridolfs konditori brukar jag ta kort på när jag är i Ystad. Den är så fin... Kanske borde ta och besöka insidan nästa gång...