torsdag, december 03, 2009

Blodspengar

Här ligger min kära "Sur-Tyler". Så här gör han om han misstänker att han inte ska få följa med mig ut genom ytterdörren och få träna med sina grejer, brukslydnad, brukssök, specialsök, rapport.

Slugt kollar han in vad jag plockar med för grejer och kläder. "Är det hundförarkläder eller klär hon sig för att gå på något juridiskt eller journalistiskt jobb..?" Tyler vet. Och hips vips när jag varit och duschat typ och kommer in i rummet igen så har han tagit de kläder som jag lagt fram, knölat ihop dom, och lagt sig med sur rygg mot mig.

Då får man buga och truga fint för att få fram dom igen. Och man känner sig så taskig...

Det är så han vill ha det, matte ska alltid ha lite dåligt samvete. "Skynda dig hem fort igen och gör saker med mig!"

Och så gör man ju det, förståss...

Av Tyler köper man tid. När han är trött och nöjd med att få ha gjort sitt då har jag det som lugnast och får jobba i fred. Några små små droppar blod gömda här och där är priset jag får betala. Blodspengar att köpa tid för av herr Tyler, en mycket arbetsglad specialsökshund.

Ganska billigt pris egentligen - och en fröjd att se på detta idoga jobb. Vi testar olika tider och molekylsönderfall, hur färskt blod han kan ta på olika bakgrundmaterial, tyg, papper, jord med mera. Jag skickar honom på kommando "leta, visa" och står alldeles stilla och bara njuter faktiskt. Han är minsann inte hösttrött, han!

2 kommentarer:

Lazzze sa...

Dom é ju så grymt smarta. Fantom ser om jag tar en jacka, kängorna eller nåt, då går han ner till ytterdörren i trappan. Tar jag bara nycklarna o går ut som jag "står o går", då går han ner till källardörren för han förstår att vi skall till tvättstugan eller hobbyrummet. Det é så kul att iaktta dom o analysera deras "orsak o verkan".

Har du byggt en egen specialsöksbana/doftbana att ha hemma?
Vilken typ av blod använder du?

Ridgekatten sa...

Haha, ja man får vara beredd på det mesta i uppträdande...
Värsta är när Tyler i sitt "lidande" inte äter. Gör jag misstaget att packa fel väskor först blir det tyvärr så.

Jag jobbar inte så mycket med banor längre eftersom han är så säker på sitt preparat och bra på markeringarna. Ibland skojar jag till det och bygger olika sorters enkla banor för engångsbruk bara för sakens skull för att han tycker det är roligt.

Typ av blod?