torsdag, november 05, 2009

Upphovsrätt på matmenyn

"Jag måste ha fått black-out", säger den så kallade matskribenten Caroline Hofberg (så kallad eftersom hon inte själv iddes producera sitt material) i Aftonbladet om att hon ertappats med att ha plagierat stora stycken av Bo Hagströms böcker om italiensk mat i sin nya kokbok "Italia amore".

- Jag är så otroligt ledsen. Det var aldrig min avsikt att ta Hagströms texter. Det var helt enkelt ett misstag att det kunde gå igenom alla kontroller, säger hon till Kvällsposten.
(länk)


Hon skyller på stress och flyttad deadline från förlaget. Då tappade hon koncepten bland recepten. Det skulle ju in fakta också i boken och det var visst "skribenten" inget vidare på. Så hon gjorde väl egentligen bara så som många andra också gör i dag, lånar lite här lånar lite där. (Upphovsrätt, vad är det..?)

Fy f-n så j-a hjärndött och vad trött jag blir. Tur att Bo Hagström hittade det själv. Otur att förlaget är så slappa så att dom inte har någon som kollar av att det som ska tryckas i deras böcker har rätt upphovsman. Har dom sovit sig genom upphovsrättsdiskussionerna dom senaste åren? Det har man väl inte råd att göra om man är på den sidan i branschen? Nästan så jag önskar dom får ta smällen, eller ska vi säga en släng av sleven i alla fall?

Dumskallen med black-outen kanske ska hålla sig till får i kål eller något. Någon upphovsrätt ska hon nog inte försöka sig på att laga till iaf. Det blir visst bara pytt i panna av det.

Men varför har folk en så slapp inställning till upphovsrätt i dag? Ska fri spridning verkligen kunna innebära att man inte bara fritt använder annans skapade grejer utan också håvar in egna pengar på det? Om man inte upptäcks så är man home free typ? Såna bjudkalas kallar jag motbjudande...

Inga kommentarer: