tisdag, november 03, 2009

Att presentera ett svin...

...vaccin! Jaha jajamensan då nu har jag blivit presenterad för detta stick och det gick på ett kick i lördags morse. Däremot följdes det av två dagars mer eller mindre dimmigt tillstånd. Särskilt på nätterna, lite frossigt osv.

Men tävla med hund ska man väl göra ändå när man nu anmält sig och allt, tänkte jag stoiskt och gav mig iväg til Malmö BK:s söktävling på söndagsmorgonen. Tyler var ju glad och pigg och villig.

Söket var förlagt till en iskall snålblåsig skog utanför Harlösa. Han tog första figgen perfekt, hade den redan i nosen när vi gick in, och det var på motvindssidan och allt. Perfekt.

Men sedan så började det vanliga skitet på medvindssidan. ("haha matte här finns inget och jag tänker inte gå ut alls ändå på dina fåniga kommandon och göra lydnadsskick... eller så går jag lite som jag vill, grunda slag ibland, djupa ibland", sa Tyler). Så där stod jag som ett fån och gjorde omskick och fick poängavdrag igen för massa dubbelkommandon... När tiden gick ut visade det sig att Tyler var bara några meter från figge nr 2... Så nära, så nära... Bäää...

Lite trist, men vi ångade på med resten ändå. Sedan var det fart och fläkt och han var jättebra i sitt favoritmoment budföring igen, precis som sist, och han gjorde några fina högpoängare inne på klubben på lydnaden som jag gladde mig åt i vart fall. Och vi kom på pallen denna gång och fick ett fint fat med oss hem som pris! Det värmde lejonhundshjärtat.

Och återigen, precis som förra helgen i Osby, faktiskt endast ett enda sökekipage (av 4 tävlande) uppflyttat med knaper poäng. Sök är inte lätt nej...

Jag beklagade mig för en Malmöfunktionär att jag åtminstone ju borde klara appellen vid det här laget - men han bara skrattade gott och sa "haha du ska inte tro att det blir lättare sedan i lägre och högre klass ändå serru så bara tävla på du"... Han hade ställt upp flera gånger i lägre utan framgång och påminde mig om att det ju faktiskt är kul ändå oavsett hur det går på tävlingar. Hunden har ju alltid kul och älskar söket, även om vi förare jönsar till det för dom ibland...

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Grattis till vinsten!
Ett fat är ju aldrig fel :-)

Ridgekatten sa...

Tack tack! Visst ser han spjuveraktig ut där han sitter med sitt fat..? Sicken rackare...