söndag, november 22, 2009

Söndagsmys

Vassego, en inblick i ett typiskt figge-bo på söktävling!

Så här mysigt har jag tillbringat en av årets regnigaste dagar, under en gran långt upp på Hallandsåsen. Instoppad i en mörk låda byggd av två pallkragar, ett tjockt trälock ovanpå, och sedan kamoflaugenät och massa grankvistar.

Sedan är det bara att ligga blickstill och knäpptyst och vänta på att man blir upphittad. Tack och lov blir man ju oftast det haha...

Men jösses så genomblöt jag blev. Det regnade oavbrutet hela dagen. Har bytt skor och kängor och tröjor och jackor hur många gånger som helst. Och det blev nästan aldrig ljust heller idag, inte däruppe i skogen i alla fall. Bara grötmörker, dimma, dis, gråväder...

Vi var där redan sju på morgonen i mörkret och förberedde allt för dom tävlande, vallade upp sökrutan och sånt. Med ficklampor! En älgfamilj skred i sakta mak över bilvägen upp. Vackert!

Med bruksgrenarna får man verkligen uppleva naturen på nära håll året runt. Och man känner sig så mysigt trött efteråt av allt springande fram och tillbaka hit och dit. Och det är så kul att jobba som funktionär för då får man se hur olika hundar jobbar, hur olika sätt dom tar till för att lösa uppgiften (och hur andra hundförare jobbar, ej att förglömma!). Man ser ju både bra och dåliga grejer, och ser hur domarna bedömer och sätter betyg på alltihopa.

Den enda som inte var nöjd med sin dag var herr Tyler. När han såg mig packa ryggsäcken och klä på mig alla skogskläderna kvart över sex på morgonen kom han förhoppningsfullt lallande från sänghalmen och ut i hallen. Jag sa "nej tyvärr du får inte följa med idag" och gav honom en köttbulle som tröst. Då gick han raka vägen tillbaka in och la sig halvvägs under sängen!!

Nu har vi haft promenad och myst med nylagade plättar härhemma så nu är jag nog förlåten får vi hoppas...

Inga kommentarer: