tisdag, november 11, 2008

Här har du min tisdagskväll

Har just varit på Cinemateket och sett Jan Troells "Här har du ditt liv". Har alltid velat se den, men det har inte blivit av. Nu kan jag i vart fall ansluta mig till Prettoklubben (apropå länken där på filmen...haha...).

Eddie Axberg är så himla bra, han är så lågmäld och ändå så uttrycksfull. Egentligen gör han samma typ av roll sedan i Utvandrarna och Nybyggarna (även där då i regi av Troell). Ung nyfiken godtrogen man på jakt efter liv och mening...

Jag älskar den repliken i början av den nästan tre timmar långa filmen:
"Jävlars!!! Jag vill inte ha det bra!", som unge Olof säger när han drar iväg mot allt och ingenting, bort från alla påtvingade omsorger om sitt liv. Lite som i Sean Penns omtalade film från förra året, "Into the Wild", som jag också sett i höst. Fast Olof flottar timmer, sliter i sågen, jobbar hos en smed och hasar runt med biograf- och cirkusföljen i början av 1900-talet i ett iskallt och fattigt norra Sverige, nästan hundra år före Christopher McCandless och hans Alaskaäventyr...

Jag har alldeles glömt att blogga här om att jag varit och tävlat med Tyler igen. I söndags var vi ju i skogarna utanför Ljungbyhed och lyckades prestera godkänt resultat i brukssöket! Det var så gött! Äntligen!! Mer om det på hundbloggen.

Nu ska jag dricka te och läsa. Jag är så j-a kulturell ikväll.

Inga kommentarer: