lördag, november 15, 2008

Den rätte kom in

Äntligen fick han komma in, den rätte! Igårkväll var jag äntligen och såg filmen "Låt den rätte komma in". Som jag väntat på den filmen, som ju skulle haft premiär i våras, men då så retligt sköts upp till hösten...

Läste boken förra hösten, och den är ju bara så bra!
Jag var skeptisk när jag blev rekommenderad att läsa den. Vaddå vampyrer, nääeee tack...
Men boken handlar ju inte riktigt om det totalt sett. Den handlar om mobbing, förortsliv, tonårstid, gränslös kärlek, utanförskap, hjältar, hämnd, ja allt möjligt...

Tomas Alfredson har verkligen lyckats göra en jättebra film av boken. De unga skådespelarna är fantastiska i sina roller och tidsandan och miljön i förortslandet är mycket skickligt fångad. Florapaketet på bordet, den svartvita polisbilen, de unga skolkidsens frisyrer och kläder (sh*t, så där såg man ju ut...)

På samma sätt som "Låt den rätte komma in" handlar om kärlek handlar förresten John Ajvide Lindqvists uppföljande zoombie-bok "Hanteringen av odöda" om sorg kan man säga. (Om man nu ska våga sig på att tolka en författare...)

Läs båda är mitt tips iaf! Och gack och se filmen! Nu!
Låt dom komma in, hela vampyrgänget...

2 kommentarer:

Kattalena sa...

Vad bra att du sett filmen, jag har varit så tveksam till om jag ska se den eller inte! Nu måste jag ju det ju!

Ridgekatten sa...

Jaaaaa! Det måste du!
Du har väl läst boken också..?