söndag, oktober 05, 2008

Skörd och störd

Det är skördetid på kolonin. Grävde upp fem kilo prima jordärtskockor igår. Jag tror mig ha den bästa sort som finns, släta utan massa knölar och grejs. Mycket mjälla och goda. Tyvärr har jag varit lite dålig på att höstgräva dom senaste åren, så årets skockor var inte sådär jättebigga som dom brukar vara. Men det ska nog går att ugnsbaka dom ändå... Eller göra gratäng... Mmm...
Mina vackra gladiolus hade vikt sig för vinden. Bara att ta hem dom med då alltså.Har legat hela dagen nu i jordens j-a migrän. Jag har inte lärt mig ännu att tolka tecknen som kommer innan. Jag trodde att jag hade tappat en kontaktlins eller kanske satt in fel lins i vänsterögat... Och jag trodde att den där lilla värken över ögat var vanlig spänningshuvudvärk. Det är ju så mycket med jobb, sjukgymnastiken efter mitt brutna ben, med mera blablabla...
Sitter man med sin bokföring en lördagskväll är det ju inte konstigt om man har lite ont i huvudet, menar jag.

Och så krasch-krasch-kabrak så vaknar man mitt i natten och huvudvärken är inte över - den har bara börjat...

Skönt att ha haft den vackra gladiolusen att titta på från sängen iaf.
Känns som man förlorar en hel dag, blir störd av migränhelvetet. Fast kanske är det så det ska vara? Man blir störd för att man inte tog hand om sig bättre innan, helt enkelt. Pass auf, nu blir det sängen i mörker en hel dag liksom...

4 kommentarer:

åsa sa...

Välkommen till blogger! :-)
Jag håller med! Visst tar det tid från det verkliga livet, att blogga alltså, men det är ju så kul att gå tillbaks och se vad som hänt... (utan bloggen hade jag inbillat mig att Daisys valptid var en enda lång underbar promenad på rosa moln...)

Och alla dina underbara skockor påminde mig om att vi också borde gräva upp våra. Vi gjorde inte det förra hösten eftersom min man var övertygad om att man skulle göra det på våren, trots att jag hävdade att det var på hösten!

Ha det super! Kram från mig och girlsen

Ridgekatten sa...

Ni har rätt båda två så det är bara att gräva på! =)
Man kan börja skörda nu och hålla på hela vintern och fram till våren om man har lust.

Dom ska vila över senvår och sommar, då dom skjuter fart på blasten och har sin växtperiod ovan jord.

Mkt gott och nyttigt, och praktiskt att bara kunna ta upp så mkt som behövs hela vinterhalvåret. Bör dock alltid i alla rätter blandas med potatis och mkt fett för att undvika akut vuxenkolik...

åsa sa...

OMG! Vuxenkolik?!?!? Har jag aldrig hört talas om!!! Låter läskigt! Men jag brukar ha plenty aioli till och det är ju fett så det förslår... :-) På lördag ska jag göra jordärtsskocksoppa med pilgrimsmusslor. Det är nog nice...

Ridgekatten sa...

Vuxenkolik är min lite finare omskrivning för smärtsamt svullet gasigt magtillstånd... ;-)

Men om man äter skockor hyfs ofta vänjer sig lilla maggen.

Låter super med pilgrimsmusslor till skockesoppa! Själv ska jag till kvällsmat nu exprimenta ihop en gratäng med skockor, potatis, köttfärs, timjan, grädde och ost. Kanske kan bli mums det med...