måndag, maj 17, 2010

Lägerliv

Så har vi varit iväg på Eftersöksakademiens finfina läger igen! En lång toppenhelg, långt långt bort...

Ja långt bort för oss skåningar iaf! Ganska drygt att köra till Väddö och leva barackliv på det gamla fina regementet. Men jag hörde att det var regntungt och grått hemma i Skåne, medan vi hade tipptoppväder däruppe, lagom varmt och soligt, svaga fina sökvindar, helt perfekt! Och terrängen har ju allt att bjuda på, skog, berg, vatten, fästingar... (jodå, massor av sådana har plockats både av och ut, huga!)

Mycket bilder blev det också. Inte mycket jag orkar skriva till dom bara! Kan bara konstatera att det precis som förra året var ett fantastiskt kul läger med mycket bra upplägg av övningar och allt. Massa nya lärdomar och nyttigheter.

Och så har jag en fantastiskt duktig hund. Jag är grymt imponerad över både vad han kan, hans snabbhet och exakthet, och hans förmåga att ställa om till nya uppgifter och orka göra så mycket olika saker så effektivt. Spår, patrullstigande, frisök, liksök. Tyler är som en "ironman", han bara sliter på han och tycker att allt är superkul...

Och så är det ju så kul att resa iväg med honom. Fast det är ganska trångt i såna små smala sängar som på en militärförläggning får jag ju säga... Han tar mycket plats när han vilar ut mellan varven... hahaha...

"Undras vad som finns ute på denna bryggan?" Tyler hittade minsann ett och annat likpreparat nere bland vassruggarna i badviken.


Här är vi ute på grupporientering. Kan avslöja att den kvällstävlingen vann vi inte!

Jag älskar lumparklotter! Var bara tvungen att plåta inne på dass... hehe... Heja Bogge!

Ut i djupa skogen för att spåra hej och hå... Här är det min kompis Camilla som ska gå ut med sin Kiddo.

Här är det jag som får instruktion om hur man arrangerar spårbortfall under träning, att spåret plötsligt bara tar slut men fortsätter någon annanstans strax intill efter avbrottet. Mycket intressant metod. Foto: Camilla Bergman.

Tyler har spårat sig fram till en plastbit och markerat den för mig. Foto: Camilla Bergman.

Tyler under arbete i den avslutande storövningen på lördagen medan jag sköter upplägget med karta, kompass och gps i ett anvisat område som ska genomsökas och säkras. Vi letar efter olycksoffer efter en flygplansolycka. Foto: Therése Bäckman.

Här är vi framme vid fyndplats av person. Foto: Therése Bäckman.

Tyler sliter vidare. Vi letar även efter kläder och annat av intresse. Foto: Therése Bäckman.

Här har Tyler hittat ett par byxor i skogen. Foto: Therése Bäckman.

En underbar långhelg som sagt med många om- och uppstarter hit och dit på alla möjliga uppgifter. Inte konstigt man kroknar så här hemma i soffan med sin sköldpadda sedan när man kommer hem igen till Skåne eller va..? Goa bästa fina tuffa gubben! ;-)


4 kommentarer:

Lazzze sa...

Förutom att du é en duktig hundtränare, så har du ju haft grym tur med valet av individ i valplådan, för RR é ju inte kända för såna arbetskapaciteter och drifter.

Lycka till i fortsättningen!
Skön bild på Tyler o Skalman. :-D

Ridgekatten sa...

Lazzze: Tackar! Jo det är nog något knas med vovven... Han tror han är en malle ju..! ;-)

Ha det jättebäst själv! Hoppas vi snart får lika skönt hundträningsväder här nere i Skåne som det var däruppe, hög tid för det tycker jag!
Annette

Camilla sa...

Det lät väldigt kul och spännande det där lägret! Och Tyler har tydligen varit i sitt rätta element. Lugnt och metodiskt och ger inte upp, det är mitt intryck av Tyler. En seg kille! Det är gott att se dem gosa in sig och somna gott efter roliga aktiviteter, och så söt han var med sköldpaddan :)

Ja,du såg vår tävlingsdebut i lydnaden ;) Vi har också att jobba på och någon "consistent performer" är han inte, som husse säger. Men jag jobbar på!

kram till er!

Ridgekatten sa...

Camilla: "Consistent performer" - jo tack, det är något att sträva efter i tävlingssammanhang... hehe

Enda gången jag litar hundra på Tyler är f-senimej när han håller på med specialsök och räddning. Där är han en orubblig klippa med superkrafter. Men där behöver man ju inte peta och detaljstyra så mycket heller. Just do it, liksom...

Vi håller koll och tummar för er nästa tävling! Och på SRRS-Specialen få vi väl se vem av dom som lurar vem mest i lydnaden, huga..! ;-)

kramkram och jättepuss till Kitogubben!